Nena Milojković
Važni datumi ustanovljeni su da nas bar jednom godišnje podsete da se osvrnemo na one kojima je gotovo po pravilu jedino margina društva sigurno ishodište. I svake godine jedni se deklarativno izjašnjavaju kao zaštitnici najranjivije manjine u našoj zemlji. Drugi obećavaju bolji položaj. Obični građani, koji se ne bave ubiranjem poena na račun onih koji i ostatak godine žive tu, pored nas, reći će da je i njihova borba za egzistenciju podjednako teška. I malo ko će, zapravo, pogledati izvan okvira predubeđenja na kojima je zasnovano naše svekoliko znanje o Romima. Svakoga dana vidimo romsku decu koja prose. Gotovo nema grada u čijoj glavnoj ulici nećemo naleteti na neko musavo dete koje sedi na kartonu, ili, kad dođe lepše vreme, obilazi letnje bašte tražeći neki dinar. Svaki student je bar jednom pružio sitan novac, najčešće zbog sujeverja, u ručicu koja mu za uzvrat poručuje da će sigurno položiti ispit na koji žuri. Crkvena dvorišta za velike verske praznike njihova su stalna odredišta. Videćemo ih kako sakupljaju karton, prodaju na pijacama… To je ono što najčešće vidimo i na čemu se formira naša svest o Romima.
Kako bi bilo da pored statistika, evaluacija i usvajanja strategija o poboljšanju položaja povodom Svetskog dana Roma malo više govorimo o konkretnim pozitivnim primerima koji nisu izuzetak od pravila, naprotiv, dokaz da situacija može biti drugačija i da to što najčešće vidimo nije jedina slika romskog sveta?
Koliko ljudi je čulo za „naučnika iz barake“, talentovanog hemičara koji je sa visokim prosekom završio fakultet? Da li znate da su objavljene dve zbirke priča koje su jedinstvene u svetu, jer su ih napisali mladi Romi? Znate li da postoji, u svetu jedinstveni, romski hip-hop mjuzikl GRUBB SHOW za koji su muziku i tekstove napisali mladi, talentovani Romi iz Srbije, a koji je uspešno nastupao na velikim svetskim pozornicama pružajući drugačiju sliku o romskom svetu? Jeste li čuli da postoje edukativni centri u Srbiji gde romska deca dobijaju podršku u savladavanju školskog gradiva? Gde su predavači Romi i oni koji to nisu, gde zajedno uče, druže se i upoznaju sa različitim umetnostima i srpska i romska deca? Centri u kojima nekadašnji polaznici, sada nastavnici, nastavljaju da podstiču neke nove klince da ostanu u školi, da ostvare svoje potencijale i tako obezbede svoje mesto u društvu poput njih? Centri u kojima se ne govori o diskriminaciji, već konkretnim radom, širenjem vidika, razvojem različitih veština i otkrivanjem talenata koje nisu ni slutili da imaju, Romi školskog uzrasta podržavaju da izrastu u vredne i ponosne ljude koji će uspravno hodati kroz život, obrazovani, ostvareni i uspešni.
Kada bismo češće pričali o tome, možda bi se slika koja je uvrežena u našoj svesti kada je ova populacija u pitanju promenila. Obrazovanje jeste najsigurniji put za trajnu intergraciju, a umetnost najbolji način da se izrazi kulturno nasleđe jedne zajednice. Baveći se ovim temama, ističući ovakve primere nećemo žmuriti pred onim što jesu istinski problemi romske populacije, već ukazati na jedan od načina kako oni mogu da se reše. Podrška je svima potrebna, naročito onima koji kroz život idu sa teretom predrasuda na leđima. Kada se toj deci priđe iskreno, otvorenog srca i sa željom da izraze svekoliko bogatstvo koje kriju u sebi, rezultati neće izostati. Postoje, dakle, drugačiji primeri od onih koji su po pravilu prva asocijacija na pomen Roma. Ti primeri bi mogli da posluže kao obrazac za dugoročno rešavanje problema koji se pominju jednom godišnje u prigodnim govorima, uz mnogo obećanja, a suštinski vrlo malo pomaka u prevazilaženju istih. A ti primeri nisu izuzeci, već slika koja pokazuje da tu, pored nas žive ljudi koji, da, umeju da igraju i pevaju bolje nego iko, ali isto tako znaju da pišu, da stvaraju, ljudi koji rade na sebi kako bi, uprkos svim preprekama, obezbedili bolju budućnost, koja nikada ne treba da bude privilegija pojedinih, već pravo svih!
[divider] – [/divider]
Nena Milojković je nastavnica srpskog jezika
i književnosti u GRUBB (Gypsy Roma Urban
Balkan Beats) centru u Nišu