Dve interaktivne radionce o medijskoj pismenosti za tinejdžere i tinejdžerke rezultat su aktivnosti koje je EU info Point Novi Sad zajedno sa partnerima organizovao povodom Nedelje medijske pismenosti, koja se održava od 24. do 31. oktobra.

U saradnji sa Mladim evropskim ambasadorima i Bečejskim udruženjem mladih EU info Point realizovao je radionice medijske pismenosti za omladince u Novom Sadu i Bečeju i time se uključio se u promovisanje ove važne teme.

Maja Trajković i Aleksandra Grbović Bitić su Mlade evropske ambasadorke, i upravo one su, kao obučenje vršnjačke edukatorke, održale  radionicu o medijskoj i informacionoj pismenosti za mlade od 13 do 18 godina.

Na ovoj radionici koja daje mogućnost polaznicima da se isprobaju u ulozi novinara, ali i da ih edukuje ne samo o tome kako medijska profesija funkcioniše već i o klikbejt naslovima, dezinformacijama i manipulaciji činjenicama, polaznici su na direktnim i njima bliskim primerima mogli da uoče ove poteze medija, koji se rade najčešće zbog privalčenja veće pažnje publike.

Predavačice su podelile i veoma živopisne primera sa popularnih mreža, poput TikToka i način na koji je potrebno pristupiti informacijama.

„Čak i ako znate da je u pitanju klikbejt, ali vas jako interesuje šta piše u tom članku, u redu je da kliknete na link i pročitate ga. Nije poenta da ne pročitate ni jednu priču koja je zapravo klikbejt, već da budete svesni da je to u pitanju“, podeli su savete edukatorke na radionici.

Na kraju radionce polaznici su imali zadatak da sami osmisle tri ključna načina na koji se manipuliše informacijama u medijima. Tako su pisali klikbejt naslov, jednu dezinformaciju i vest u kojoj se manipuliše informacijama.

A kada je u pitanju osmišljavanje medijskih sadržaja, slična radionica bila je održana i sutradan, 25. oktobra u Gimnaziji u Bečeju.

Na školskom času, zajedno sa učenicima drugog razreda, vršnjački edukator Uglješa Surdučki iz Bečejskom udruženja mladih BUM održao je radionicu koja je takođe uključivala deljenje znanja o medijima, načinu konzumiranja medija i medijskoj pismenosti i manipulacijama. Na kraju, učenici su imali priliku da odigraju igricu MOPS – Medijsko opismenjavanje Srbije.

U pitanju su edukativne kartice koje su u saradnji kreirali Bečejsko udruženje mladih i Fake News Tragač. One služe kao alat za realizaciju radionica o medijskoj pismenosti. Ove kartice su namenjene svim starosnim grupama i omogućavaju učenje kroz neformalno učenje i zabavu. Pokrivaju teme kao što su mediji, tehnike medijske manipulacije, lažne vesti i medijska pismenost.

Kako bi što bolje opisali i ilustrovali MOPS – delimo sa vama način i pravila igre:

Posložite sve kartice u četiri špila – formati, vrsta sadržaja, teme i akteri.

Okrenite kartice licem nadole i iz svakog špila izvucite po jednu karticu.

Kada kod sebe imate sve četiri kartice, dobili ste vaš zadatak.

Primer: Ukoliko ste izvadili četiri kartice: tiktok video, društveno oglašavanje, poglavar crkve i izbor za pesmu Evrovizije – vas zadatak je da napravite TikTok video sa poglavaron crkve kao subjektom ili sagovornikom. Cilj tog videa bio bi da podigne svest javnosti o nekoi temi ili da utičete na neko ponašanje (društveno oglašavanje), a da je u vezi sa Evrovizijom.

Ova inicijativa podstiče učenje i razvoj veština koje su ključne za kritičko razmišljanje i donošenje informiranih odluka u vezi sa medijskim sadržajem. Učestvovanje u takvim događajima doprinosi boljem razumevanju uloge medija u savremenom društvu i jača otpornost na dezinformaciju i medijsku manipulaciju.

Na internet stranici MojBečej, koji je medij BUMa, moguće je preuzeti kartice za štampu kao i uputstvo za upotrebu.

Nedelja medijske pismenosti je globalna inicijativa koja ima za cilj promovisanje razumevanja i kritičkog pristupa medijima u savremenom digitalnom društvu. Organizacije, škole i zajednice širom sveta aktivno učestvuju u ovoj inicijativi kako bi obrazovale pojedince o važnosti medijske pismenosti i kako bi ih opremili veštinama za razumevanje, analizu i kritičko razmišljanje o informacijama koje konzumiraju putem medija.

Evropska unija jedan je od predvodnika borbe protiv lažnih vesti i za kredibilne medije. Kroz različite projekte i rad sa zainteresovanim akterima i javnošću EU podržava viši nivo medijske i informacione pismenosti u Srbiji. Dobra informisanost građana osnovna je izgradnje pravednog i funkcionalnog društva.