Evropska komisija je ustanovila da su selektivne poreske olakšice za preduzećia Fiat Finance and Trade u Luksemburgu i Starbaks u Holandiji nezakonite u okviru pravila EU o državnoj pomoći.

Komesarka Margret Vestager, nadležna za politiku konkurentnosti je izjavila: „Poreska rešenja u  kojima se na veštački način smanjuje poresko opterećenje preduzeća nisu u skladu sa pravilima EU o državnoj pomoći. Ovakva rešenja su nezakonita. Nadam se da će današnje odluke poslati poruku vladama država članica i preduzećima. Sva preduzeća, velika ili mala, bez obzira na to da li su multinacionalna ili ne, trebalo bi da pošteno plaćaju svoj deo poreza.

Nakon temeljne istrage koja je pokrenuta u junu 2014. Komisija je zaključila da je Luksemburg odobrio selektivne poreske olakšice Fiatovom preduzeću za finansiranje, a Holandija Starbaksovom preduzeću za prženje kafe. U oba slučaja, poreske uprave ovih država su na veštački način smanjile porez koji preduzeća plaćaju.

Poreska rešenja su sama po sebi potpuno zakonita. To su pisma namere koja poreske uprave izdaju kako bi preduzeću pojasnila na koji će način biti izračunat njihov porez na dobit ili kako se primenjuju posebni poreski propisi. Međutim, za donošenje rešenja koja su bila pod istragom su korišćene veštačke i složene metode za utvrđivanje oporezive dobiti za navedena preduzeća.

Ovakve odluke ne odražavaju ekonomsku stvarnost. Konkretno, ovo je učinjeno utvrđivanjem cena robe i usluga koje se prodaju i obavljaju među preduzećima unutar Fiata, odnosno Starbaksa (takozvane „transferne cene”), koje nisu u skladu sa tržišnim uslovima. To je dovelo do toga da se većina dobiti Starbaksovog preduzeća za prženje kafe prenosi u inostranstvo gde se opet ne oporezuje, odnosno do toga da Fiatovo preduzeće za finansiranje plaća porez samo za jedan deo ostvarene dobiti.

Prema pravilima EU o državnoj pomoći, ovo je nezakonito. Poreska rešenja se ne mogu koristiti metodologijama, koliko god da su složene, za utvrđivanje transfernih cena bez ekonomskog opravdanja kojim se dobit neopravdano premešta kako bi se smanjio porez koji preduzeće plaća. Na ovaj način, kompanije bi stekle neopravdanu prednost nad drugim preduzećima (obično malim i srednjim) koja plaćaju porez u odnosu na stvarnu dobit jer plaćaju tržišne cene za robu koju prodaju odnosno usluge koje pružaju.

Komisija je naložila Luksemburgu i Holandiji da od preduzeća Fiat i Starbaks naplate porez koji nije plaćen kako bi se otklonila neopravedna prednost koju su uživala i kako bi se ponovo uspostavio jednak tretman u odnosu na druga preduzeća u sličnim situacijama. Svako preduzeće treba da vrati iznos od najmanje 20 miliona evra. Osim toga, ovo znači da navedena preduzeća nadalje neće ostvarivati korist od poreskih olakšica koje su im obezbeđene navedenim poreskim rešenjima.

Komisija nastavlja da istražuje prakse poreskih rešenja u svim državama članicama EU. Nije isključeno ni otvaranje dodatnih zvaničnih istraga poreskih odluka ako postoje naznake da se pravila EU o državnoj pomoći ne poštuju. U toku su zvanične istrage o poreskim odlukama u Belgiji, Irskoj i Luksemburgu. Svaki predmet se ocenjuje pojedinačno, a današnje odluke ne prejudiciraju ishod Komisijinih istraga koje su u toku.

Dodatne informacije su dostupne ovde