Inicijativa Komisije sa platformama društvenih medija i civilnim društvom pokazuje napredak

Pre godinu dana, Evropska komisija i četiri najvažnije platforme društvenih medija objavile su kodeks ponašanja za sprečavanje nelegalnog govora mržnje na internetu.

Kodeks uključuje niz obavezujućih mera kojima će se Facebook, Twitter, YouTube i Microsoft boriti protiv širenja takvog sadržaja u Evropi. Procena koju su sprovele NVO i javne institucije u 24 zemlje članice, objavljena  na prvu godišnjicu kodeksa ponašanja,  pokazala je da su preduzeća pokazala značajan napredak u poštovanju svojih obaveza.

Andrus Ansip, potpredsednik Evropske komisije nadležan za jedinstveno digitalno tržište pozdravio je napredak: „Tesna saradnja privatnog sektora i civilnog društva u borbi protiv nelegalnog govora mržnje donosi rezultate i mi ćemo udvostručiti naš zajednički trud. Trenutno radimo na obezbeđivanju bliže koordinacije između različitih inicijativa i foruma koje smo lansirali na internet platformama. Takođe ćemo pojasniti procedure za obaveštavanje i preduzimanje akcija za uklanjanje nelegalnih sadržaja na efikasan način uz poštovanje slobode govora koja je esencijalna.”

Vera Jourova, komesarka EU za pravosuđe, potrošače i rodnu ravnopravnost je izjavila: „Rezultati naše druge procene kodeksa ponašanja su ohrabrujući. Preduzeća sada uklanjaju dva puta više slučajeva nelegalnog govora mržnje, i to brže, nego pre šest meseci. Ovo je važan korak u pravom smeru i pokazuje da pristup samokontrole funkcioniše ako svi akteri rade svoj posao. Istovremeno, velika je odgovornost na preduzećima koja moraju da postignu još više kako bi ispunila sve svoje obaveze. Lično, takođe mi je bitno da IT preduzeća bolje pružaju povratne informacije onima koji su slali obaveštenja o slučajevima nelegalnog govora mržnje.”

Evropska unija je osnovana na načelima poštovanja ljudskog dostojanstva, slobode, demokratije, jednakosti, vladavine zakona i osnovnih ljudskih prava. EU i njene zemlje članice zajedno sa preduzećima društvenih medija i drugim platformama imaju odgovornost da reaguju kako internet ne bi postao utočište nelegalnog govora mržnje i nasilja.

Potpisivanjem kondeksa ponašanja IT preduzeća su se posebno obavezala da preispitaju većinu opravdanih obaveštenja za uklanjanje nezakonitog govora mržnje u roku od 24 sata te, ukoliko je neophodno, uklone ili onemoguće pristup takvom sadržaju, na osnovu nacionalnih zakona transponovanih sa evropskim zakonom. Kodeks takođe podvlači potrebu za daljom diskusijom o načinima za promovisanje transparentnosti i podsticanje suprotnih i alternativnih narativa.

Godinu dana nakon usvajanja, kodeks ponašanja za sprečavanje nelegalnog govora mržnje na internetu doveo je do važnog napretka, ali neki izazovi ostaju:

  • U proseku, u 59% slučajeva, IT preduzeća reagovala su na obaveštenja u vezi sa nelegalnim govorom mržnje uklanjanjem sadržaja. To je više od dvostrukog povećanja u odnosu na 28% koliko je zabeleženo pre šest meseci.
  • Količina obaveštenja pregledanih u toku 24 sata je povećana sa 40% na 51% u istom šestomesečnom periodu. Facebook je, ipak, jedina kompanija koja u potpunosti ispunjava cilj pregledanja većine obaveštenja u toku dana.
  • U poređenju sa situacijom od pre šest meseci, IT preduzeća tretiraju obaveštenja koja šalju građani sličnije onima koja šalju kompanije putem proverenih kanala. Ipak, neke razlike opstaju i stopa uklanjanja je niža kada obaveštenja dolaze iz javnosti.
  • Na kraju, nadzor je pokazao da iako Facebook sistematski šalje povratne informacije korisnicima o tome kako su njihova obaveštenja procenjena, ta praksa se značajno razlikuje između IT preduzeća. Kvalitet povratnih informacija koji motiviše odluke je oblast koja se može poboljšati.

Poboljšanja u obradi korisničkih žalbi i saradnja sa civilnim društvom

Tokom prošle godine, IT preduzeća su ojačala sisteme za prijavljivanje i olakšale prijavljivanje govora mržnje. Obuka je pružena zaposlenima, a saradnja sa civilnim društvom povećana. Primena kodeksa ponašanja je IT preduzećma ojačala i uvećala mrežu pouzdanih označivača širom Evrope.

Povećana saradnja sa organizacijama civilnog društva dovela je do višeg kvaliteta obaveštavanja, efektivnijeg vremena obrade i boljih rezultata kad su reakcije na obaveštenja u pitanju.

Sledeći koraci

Komisija će nastaviti da nadgleda sprovođenje kodeksa ponašanja uz pomoć organizacija civilnog društva. Očekuje se napredak IT preduzeća, naročito u pogledu transparentosti kriterijuma za analizu označenog sadržaja i slanju povratnih informacija korisnicima.

Komisija će rezultate ove procene uzeti u obzir kao deo posla najavljenog u polugodišnjem pregledu sprovođenja strategije za jedinstveno digitalno tržište. Komisija će nastaviti da radi na promovisanju efikasnije saradnje između IT preduzeća i nacionalnih vlasti.