• Cena?
  • Inboks!

Ima li iritantnijeg odgovora kada se raspitujete o proizvodu prilikom internet kupovine? Ipak, takva vrsta kupovine nosi ozbiljnije opasnosti, ali ukoliko je sve po pravilima, može da bude veliko olakšanje kupcima. S druge strane, potrošači često ne znaju svoja prava.

„Elektronska kupovina je prošle godine u odnosu na 2020. godinu porasla za 70 odsto i obrt na tom tržištu u Srbiji je 55 milijardi dinara. Kada su u pitanju tužbe potrošača one se manje odnose na elektronsku kupovinu, nego na tradicionalnu, samo 7 odsto njih se odnosi na trgovinu onlajn“, objasnio je juče Uroš Kandić, državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, tokom obeležavanja Svetskog dana potrošača.

Događaj je održan juče u Beogradu, u TC „Galerija“, kada je predstavljen E-kiosk – aplikacija za informisanje kupaca o pravima, reklamacijama, ulaganju prigovora… Primera radi, potrošač ima pravo na reklamaciju, iako nema garanciju za kupljenu robu – dve godine od dana kupovine robe.

Jedan terminal biće postavljen narednih šest meseci u „Galeriji“, kako bi kupci mogli da se obaveste o pravilnostima neposredno pre kupovine, dok je aplikacija svim građanima dostupna na ovom linku.

„Ideja sa E-kioska je nastala iz nečega što mi znamo i o čemu stalno pričamo, a to je da potrošači nisu dovoljno svesni svojih prava. Ne postoji nikakav zakon koji će vas zaštiti ukoliko vi ne pokažete inicijativu. Ovo je jedna oblast koja mora da bude permanentna. Potrošači samo moraju biti svesni svojih prava. Koliko god kampanje bile jednokratne, zaštita potrošača je permanentna misija“, istom prilikom rekao je predstavnik Organizacije potrošača Kragujevac, Zoran Nikolić, kako se navodi u saopštenju Ministarstva trgovine.

Svetski dan prava potrošača inspirisan je govorom američkog predsednika Džona Kenedija, koji je na  Kongresu SAD održanom 15. marta 1962. godine istakao četiri osnovna prava svakog potrošača: pravo na bezbednost, pravo da potrošač bude informisan, pravo na izbor i pravo da potrošač bude saslušan.

Taj datum je 1983. godine, odlukom Ujedinjenih nacija, ustanovljen kao Svetski dan prava potrošača. Poštujući ovu tradiciju, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija godinama unazad obeležava 15. mart, Svetski dan prava potrošača, u cilju podizanja nivoa svesti javnosti o potrošačkim pravima i o načinima njihove zaštite.

Kiosk je osmišljen i razvijen u bliskoj saradnji Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i Tvining projekta „Dalje jačanje zaštite potrošača u Srbiji kao odgovor na nove izazove tržišta“, koji finansira Evropska unija.

Pročitajte još:

Najbolja zaštita potrošača je regulisano tržište

Tri rešenja za bolju zaštitu potrošača u Srbiji

Falsifikovana hrana i kako je prepoznati