Zatvorene granice zbog korona virusa i strah putnika da opasnost od COVID-19 nije prošla – otkazali su mnoge letnje aranžmane. Domaći turizam čini se kao jedino rešenje za predah ove sezone.
Turistička ponuda Srbije zasnovana je na raznolikosti prirodnih resursa, bogatstvu kulturno-istorijskog nasleđa, gostoljubivosti i srdačnosti stanovništva. Kako to najbolje iskoristiti, i u narednim mesecima sprečiti gubitke za turistički ekosistem u Evropi i Srbiji? O ovoj temi, ali i drugim pitanjima, u okviru vebinara “Turizam na odmoru?!” razgovarali su Ljiljana Čerović iz Turističke organizacije Srbije, Sreten Živković, rukovodilac turističkog sektora i vodičke službe Tvrđava Golubački grad, i Boris Čamernik, generalni sekretar Dunavskog centra za kompetenciju.
Moderator je bio novinar Dragan Gmizić, a vebinar je organizovao EU info centar, u okviru serijala COVID Restart.
Veći turistički centri skoro da su popunjeni za celo leto, pa čak i septembar, ali ima mnogo manjih destinacija na koje bi turisti mogli otići, smatra Ljiljana Čerović iz Turističke organizacije Srbije.
“Tu je šansa za naše planinske centre, jezera, reke… Da se odmarate u privatnom centru ili nekom seoskom domaćinstvu, pa čak i kampovanje – to je jako popularno – i da onda obilazite. Da li ćete se baviti nekom aktivnošću – da pešačite, planinarite, vozite bicikl, da vozite na reci kajak, kanu, ili ćete da obilazite kulturno-istorijsko nasleđe, naravno uz dobru, prirodnu hranu, koja i dalje postoji kod naših domaćina. Mislim da je to dobar koncept, i to trenutno i nudimo, i predstavljamo i na američkom tržištu”, rekla je Čerović.
Priroda do koje ljudska ruka još nije došla upravo je ono što i privlači strane turiste u Srbiji, kaže ona.
Ipak, prema rečima Borisa Čamernika, generalnog sekretara Dunavskog centra za kompetenciju, ove godine nećemo imati mnogo prilike da ugostimo strane goste, iako Srbija inače ima dobru ravnotežu između broja stranih i domaćih gostiju.
“Sada je prilika da se turizam usmeri na domaćeg gosta, da se neke destinacije otvore i otkriju. Šansa domaće industrije od COVID-a jeste da počne ozbiljno ulaganje u njih i u narednim godinama, kada će se privući i strani gosti. Domaći gosti su ti koji utiru put strancima”, rekao je Čamernik.
Sreten Živković, rukovodilac turističkog sektora i vodičke službe Tvrđava Golubački grad kaže da na ovoj destinaciji vlada veliko interesovanje posetilaca.
“Ljudi su bili željni putovanja nakon karantina i restriktivnih mera, tako da možemo reći da je ove godine interesovanje još i veće nego prošle”, smatra Živković.
Krize slabije utiču na seoski turizam
Vladimir Ivanović, osnivač udruženja Seoski turizam, objasnio je da je seoski turizam imuniji na ovakve krize.
“Danas imamo preko hiljadu registrovanih seoskih turističkih domaćinstava u svim okruzima Srbije. Turisti se mogu odmarati od klasičnih poljoprivrednih gazdinstava koje nude smeštaj, do najma vikendica, pa sve do takozvanih etno sela, često luksuznih kompleksa u seoskom okruženju. Seoski turizam ima ne samo ekonomski značaj za seosko stanovništvo, već i kulturološku i sociološku i mnoge druge komponente”, rekao je Ivanović, koji je primetio i da poslednjih godina seoski turizam u Srbiji beleži stalni rast.