Tražimo inovativne laboratorije!

Javni poziv za inovativne laboratorije otvoren je do 20. aprila, kako bi pomogli saradnju različitih kulturnih organizacija. O smernicama konkursa, idejnom i finansijskom planiranju projekata i mogućnostima za pronalaženje partnera razgovarali smo u Nišu sa  Dimitrijem Tadićem i Unom Domazetoski iz Deska Kreativna Evropa Srbija.

Više od 300 projekata sa 675 ostvarenih partnerstava i skoro 12 miliona evra, rezultat je rada Deska Kreativna Evropa Srbija od 2014. do 2020. godine.

Program sistemski unapređuje profesionalni položaj u sektoru kulture razvijajući profesionalne kapacitete organizacija i pojedinaca.

Dimitrije Tadić naglašava da projekti moraju biti bazirani na realnim potrebama profesionalaca u kulturi ili jednoj zajednici na polju kulture i da se zbog toga mogu oslanjati na istraživanja ili strateška dokumenta koja pokazuju specifične potrebe na polju kulture.

Tadić posebno ističe filozofiju evropske saradnje koja se realizuje kroz modele saradnje koji nisu kompetetivni i koji pospešuju horizontalnu hijerarhiju, ko-kreaciju i zajednički rad. Ovo podrazumeva saradnju i podelu znanja i resursa između partnera na projektu. Inovacije kroz pronalaženje novih načina i modela saradnje, organizovanja ili prezentacije kao i iskorak iz zone poznatog kroz eksperimentisanje u kulturi, važni su aspekti ove filozofije. Od projekata se takođe očekuje da pokažu postojanje svesti o važnosti tema održivosti, inkluzije, ravnopravnosti i cirkularne ekonomije te da ove principe primenjuju u svojoj praksi.

Una Domazetoska pojašnjava da je međusektorska linija podrške usmerena ka osnaživanju saradnje različitih aktera na polju kulture i kreativnosti, kako bi kroz saradnju odgovorili na zajedničke probleme i pronašli inovativna rešenja. Kao jedan od međusektorskih poziva,  Javni poziv za inovativne laboratorije ima za cilj da kroz osmišljavanje inovativnih pristupa u kreiranju sadržaja, obezbeđivanju pristupa, distribuciji i promociji u kulturi i audiovizuelnim delatnostima, kao i drugim oblastima, odgovori na izazove digitalne tranzicije, uzimajući u obzir tržišne i netržišne dimenzije kulture i audiovizuelnih delatnosti i stvaranje partnerstava između organizacija koje nemaju saradnju kako bi zajedno stvarali inovativna rešenja, podsticali slobodu umetničkog izražavanja, interkulturalni diјalog i socijalnu inkluziju.

Projekti koji su konkurentni za učešće po ovom pozivu su oni koji podrazumevaju razvoj inovativnih alata, modela i rešenja primenljivih u audiovizuelnim delatnostima i drugim oblastima kulture i umetnosti; povećavaju vidljivost, dostupnost i raznovrsnost evropskog sadržaja u digitalnom obliku; poboljšavaju poslovne modele i korišćenje podataka; povećavaju potencijalnu publika evropskog sadržaja u digitalnom dobu; daju podršku razmišljanju o ozelenjavanju i cirkularnoj ekonomiji, uključujući inovacije za održivost, inkluziju i blagostanje u skladu sa prioritetima novog evropskog Bauhausa.

Na konkurs se mogu prijaviti različite vrste ustanova i organizacija koje deluju u polju umetnosti, kulture i audiovizuelnih delatnosti, stoga pozivamo sve zainteresovane profesionalce u kulturi se prijave.

Sam konkurs možete naći na LINKU.

Republika Srbija učestvuje u programu „Kreativna Evropa” od 2014. Desk Kreativna Evropa Srbija čine dve kancelarije: MEDIA desk Srbija, uspostavljen u okviru Filmskog centra Srbije, i Kultura desk Srbija, koji se nalazi u sklopu Ministarstva za kulturu i informisanje. U okviru Kultura deska, kancelarija u Novom Sadu Antena sprovodi potprogram „Kultura u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini”. Od 2016, srpske kompanije i organizacije su povukle preko 3,6 miliona evra kroz različite konkurse potprograma MEDIA. Od 2014, kompanije i organizacije iz Srbije su povukle 8,5 miliona evra kroz različite konkurse u okviru potprograma „Kultura”.